Masa własna oraz masa całkowita pojazdu to podstawowe parametry techniczne, które wbrew pozorom mają duży wpływ na użytkowanie samochodu. Określone w Prawie o ruchu drogowym wartości, nieraz powodują dezorientację kierowców. Jak określana jest masa w samochodzie? Masa rzeczywista a masa całkowita – czym się różnią?
Co oznacza masa własna pojazdu?
Masa pojazdu wpływa na komfort jazdy, poruszanie się po zakrętach oraz stan samochodu – szczególnie jeśli jej dopuszczalna wartość zostanie przekroczona. Regularne przeciążanie auta może uszkodzić elementy podwozia i karoserii oraz doprowadzić do licznych awarii. Dlatego warto dokładnie zapoznać się ze wszystkimi parametrami prowadzonego samochodu. Masa własna pojazdu wskazuje na jego wagę w stanie nieruchomym i gotowym do drogi, nie wliczając ładunku. Zalicza się do niej normalne wyposażenie – paliwo, olej, smar oraz ciecze w ilościach nominalnych. Obowiązujące w Polsce Prawo o ruchu drogowym do masy własnej nie wlicza ciężaru osoby prowadzącej samochód. Z kolei dyrektywa europejska 95/48/EC definiując ten parametr, uwzględnia w nim także osobę o wadze 75 kilogramów. Dlatego masa własna w dowodzie rejestracyjnym zawiera masę kierowcy.
Czym jest rzeczywista masa całkowita?
Rzeczywista masa całkowita pojazdu to ciężar pojazdu łącznie z wagą znajdujących się w nim rzeczy i osób. Ten parametr ma duży wpływ na poruszanie się samochodem. W wielu miejscach na drodze obowiązują ograniczenia, zabraniające wstępu zbyt ciężkim pojazdom. Czasami zdarza się, że auto bez ładunku może wjechać na określony teren, ale z nim już nie, bo będzie na to zbyt ciężkie. Należy pamiętać, że prawo jazdy kategorii B nie umożliwia prowadzenia pojazdów o masie powyżej 3,5 ton. Ponadto jeśli samochód waży więcej niż 2,5 tony, nie może zostać zaparkowany na chodniku.
Rzeczywista masa całkowita a dopuszczalna masa całkowita
Rzeczywista masa całkowita określa ciężar samochodu w danym momencie – wraz ze znajdującymi się w nim osobami i rzeczami. Może się zdarzyć, że załadowany pojazd, choć fizycznie jest w stanie pomieścić wielu pasażerów i ich bagaże, nie zostanie wpuszczony na drogę. Dopuszczalna masa całkowita (w skrócie dmc) to najwyższa masa pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze. To od tej wartości zależy, czy dane auto zostanie dopuszczone do ruchu drogowego. Rzeczywista masa pojazdu może być znacznie wyższa od dmc, co oznacza, że samochód jest przeładowany. Przekroczenie tego limitu na drodze jest karalne. W Polsce oraz wielu innych krajach waga pojazdów jest automatycznie sprawdzana, a w wypadku przeciążenia kierowca musi liczyć się z zakazem dalszego poruszania się – chyba że pozbędzie się znacznej części ładunku. Dodatkowo przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej grozi otrzymaniem mandatu o wysokości minimum 500 złotych.